Öppen eller stängd dörr

öppen dörr

För inte så länge sedan läste jag Stephen Kings Att skriva. Förutom att vara väldigt välskriven, bjöd den på en hel del matnyttiga tips. En del som jag fortfarande tänker på och tycker är rimliga, till exempel att vara sparsam med adverb och passiv-former, och annat som jag inte vet hur jag ska ställa mig till.

Som det här med att bjuda in andra under skrivprocessen. King förordar att man skriver hela sitt råmanus med stängd dörr. Därefter bör man låta det ligga i ett antal veckor, innan man läser igenom med kritiska ögon och redigerar. Sedan kan man öppna dörren till skrivarlyan och skicka till testläsare för att få höra andras åsikt.

Jag hade tänkt att följa det rådet någotsånär, och åtminstone skriva klart hela storyn innan jag låter någon läsa. Men när min syster igår frågade om hon fick läsa, ändrade jag mig på stående fot. Hon, tillsammans med mamma, bror och morbror, har under de senaste åren utgjort mitt lilla skrivarsällskap. Vi har utmanat varandra, skrivit, delat, kommenterat och peppat. Det är jättemycket värt, och jag känner mig bortskämd som har så många skrivande personer inom den närmaste familjen. Syrran och jag har till och med skrivit ett bokprojekt tillsammans, så jag släpper in henne i läsningen redan nu. Trots att karaktärer säkert kan heta olika saker på olika ställen, trådar hänger lösa och språket på sina ställen är klyschigt och platt. Tack för att du vill läsa!

2 reaktioner på ”Öppen eller stängd dörr

  1. Ett språkråd jag för mer än tjugo år sedan läste på ett plakat i Londons tunnelbana, och aldrig glömt, är att vara sparsam med förstärkningsord. De har ofta[st] motsatt effekt. ”Jag känner mig entusiastisk” är starkare än ”Jag känner mig väldigt entusiastisk”, hävdade plakatet. Jag har i nu tjugo år känt efter i olika sammanhang, och instämmer. Favorithatobjekt: modeuttrycket ”helt underbart”. Som om något skulle kunna vara halvt underbart. Din blogg är underbar.

    Liked by 1 person

    1. TACK, Lennart, vad glad jag blir! 😀

      Bra råd också. Jag håller också med, men har en känsla av att jag ibland slänger in onödiga förstärkningsord (som inte förstärker ett dugg). Men som jag brukar säga numera: det tar jag tag i vid redigeringen. 😄

      Gilla

Kommentera

