När inspirationen slår till

Lennart kommenterade ett tidigare inlägg och konstaterade att inspirationen slog till, då när jag hade parkerat baken på stolen för att mata på med mina 6000 ord (som i slutändan blev ca 5000, vilket är betydligt mer än vad det hade blivit utan tuff deadline – det kanske är det som är tricket, att sätta delmålen lite för högt? Sikta mot stjärnorna, nå trädtopparna?).

Men jag skulle inte vilja påstå att jag plockade fram inspirationen på kommando. Snarare var det så att jag satt och skrev ganska länge, och under den tiden hann inspirationen både komma och gå. Så på något sätt kanske inspirationen och ”det är bara att sätta sig och skriva” (den andra skolan) hör ihop. För när inspirationen kommer så underlättar det ju om man faktiskt sitter där med dokumentet öppet och hjärnan igång. Dessutom tror jag att inspirationen ligger närmare till hands om man aktivt jobbar med sitt skrivprojekt. Jag kan få enstaka tankar och idéer när jag diskar, promenerar eller tittar på film också, och skriver då ner några rader i ett anteckningsblock eller på mobilen (borde verkligen försöka skapa lite reda i mina spridda och ostrukturerade anteckningar!). Men det är när jag sitter och skriver som de större bitarna hamnar på plats, och då kan jag ta tag i dem direkt på ett lättare sätt.

Idag blir det en lugn dag med familjen. Trevlig helg på er!

dröm plan

4 reaktioner på ”När inspirationen slår till

  1. Det är bara att gratulera, om inspirationen inte drabbar dig med full kraft då du har lagt dig för att sova. Det funkar inte. Då måste man upp igen, tänka och klottra, innan man kan somna. Erfarenheten talar.

    Liked by 1 person

    1. Haha! Ja, det förstås. 😄 Jag har turen att sova ganska tungt när jag väl sover, och sommar dessutom oftast rätt snabbt. Men jag kanske missar mycket pga det..! Vore roligt att få läsa nåt mer av dig snart!

      Gilla

Kommentera

