I skolbänken

skolbänk

Under våren har jag deltagit i två skrivarkurser på distans, båda för Jorun Modén. Det ångrar jag inte! Förutom att lära mig en massa nytt om skrivandets konst, har jag utbytt tankar och respons med andra kursdeltagare, diskuterat skrivtekniker och varje tisdag chattat med ett gäng likasinnade.

Mina elever i gymnasiet förstår inte alltid att ämnet svenska är något där man behöver lära sig nya saker för att nå målen och bli godkänd. Det märks särskilt i kursen i årskurs tre, där fokus ligger mycket på vetenskapligt skrivande. Elever som tidigare har kunnat ”glida” igenom skolan för att de läser och formulerar sig hyfsat bra, blir plötsligt underkända om de inte inser att de måste börja plugga. För det är en sak att skriva en återberättande text om en klassutflykt till Skansen, en annan att skriva en insändare. En annan att skriva ett referat, och ytterligare en annan att skriva en utredande text…

Det här tjatar jag på mina elever om. Ändå blev det nån form av aha-upplevelse för mig att gå de här kurserna. Vad mycket det fanns att lära! Jag har skrivit en hel del förut, men man kan såklart alltid lära sig mer och bli bättre. Och de nya insikterna gjorde att det blev ännu roligare att skriva! Och inte minst, roligare att planera. Hur lägger jag upp det för att skapa drama? Hur mejslar jag fram mina karaktärer så att de blir intressanta att följa? Vilka mål har de och, kanske framförallt, vilka hinder möter de? Jag fick flera gånger rådet att göra hindren större, svårare. Trassla till det mer. Jag tror att det blir bättre så, och dessutom är det mycket roligare att skriva när dramatiken ökar.

Även om dramatiken inte måste ha att göra med styckade lik eller försvunna barn (det skulle blir lite malplacerat i en chick-lit, kanske). Det kan lika gärna (hellre, om jag får välja) handla om trassliga relationer, missförstånd, sårade stoltheter och motstridiga känslor.

Kommentera

