Måsten, borden och vill…or?

Ja, jag vet att det finns ett ord som heter ”viljor”. Men jag är ute efter motsvarigheten till sådant som ”måsten” – dvs saker som man känner att man måste eller vill göra. Inte flera personer som vill olika saker.

Jag har funderat lite över det här med varför man skriver. Igen – jag var ju inne på det redan i mitt första inlägg. En förvånande mängd författare verkar ha satt igång redan på blöjstadiet. Jag tycker att det är rätt ofta man kan läsa/se intervjuer där författaren förklarar att jodå, jag lärde mig att skriva när jag var två år och skrev mitt första verk när jag var tre. Därefter har jag ALLTID skrivit. Orden har bara vällt ur mig. HELA tiden, livet igenom. För jag bara MÅSTE skriva.

Ok. Så är inte fallet för mig. Visserligen skrev jag en bokserie när jag var barn (dock var jag inte tre, utan snarare kring åtta, skulle jag gissa). Den första hette ”Boken om Isabelle”, och jag minns att jag traskade runt i huset och frågade mina familjemedlemmar hur man börjar en bok. (Relevant fråga, som jag fortfarande ställer mig ibland!). Därpå följde fem böcker till om Isabelle och hennes tvillingsyskon Orvar och Lisa, bland annat ”Isabelle flyttar” och ”Isabelle börjar fyran”. Fritt ur minnet, med reservationer för eventuella fel.

Men det där med att jag MÅSTE skriva känner jag inte alls igen mig i. Jag har inga som helst problem med att dimpa ner i soffhörnet och titta på film istället (nu senast Elysium och The Martian, som båda kan rekommenderas om man gillar rymden och Matt Damon). Jag går gärna ut och springer istället, eller ännu hellre, läser en underhållande bok. Måsten och borden finns det så mycket av ändå, tycker jag.

Däremot funderar jag ofta på skrivandet, och idéerna poppar ofta upp när jag gör andra saker. Och när en riktigt bra idé kommer, då kommer också skrivsuget. Nu invänder kanske någon att NEJ, alla säger att man inte ska vänta in skrivsuget slash inspirationen. Går man och väntar på det, blir det inte mycket skrivet. Nej, det kan nog stämma. Men även de gånger jag slår mig ner vid datorn utan mycket skrivsug att tala om, skriver jag för att jag vill. För att jag vill färdigställa min idé, för att jag vill att min berättelse ska föras framåt – för att jag vill veta om jag kan.

8 reaktioner på ”Måsten, borden och vill…or?

  1. Oj, som jag har funderat! Utan att komma på något sådant vilje-ord. Det för mig mest näraliggande uttrycket är faktiskt ”drömmar”. Som jag strävar efter att förverkliga flest möjliga av. En livstid räcker inte till, så det gäller att prioritera. Hårt. (”Jag vill oerhört gärna” = ”jag drömmer om att”) lära mig kunna sträckläsa tjocka böcker på spanska. Så det jobbar jag på. Till exempel. Med flera mer eller mindre realistiska vilxxxx (säg till när du hittar ordet!) 🙂

    Liked by 1 person

    1. Ja, drömmar kanske? Eller önskningar? Fast önskningar klingar mer passivt (typ sitta på en stol och önska att ngt ska slå in – inte så förknippat med handling?).

      Lycka till med spanskan! Du får väl ta dig an en bok som du redan har läst, till att börja med kanske? 😀

      Gilla

  2. Kommer inte heller på nåt bra ord. Det får väl bli ”villor”, då. ☺ Eller ”viljanden” – fast det kanske låter mer som ett verk av Ibsen eller nån.
    Väldigt kul att följa din blogg, hur som helst. Kram! ❤

    Liked by 1 person

  3. Så spot on, så klockrent. Ännu ett inlägg som jag känner igen mig i till 100 %. Jag älskar att skriva och älskar att läsa, men det är ju inte så att jag inte känner mig hel som människa om jag inte får skriva. Inte än i alla fall 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

