Sommartider (och självtvivel) i skrivarlyan

Det dryper inte precis av skrivtid just nu, vilket visst märks även i bloggen. Jag har hur som helst testat att skriva om två kapitel till jag-form och presens, vilket resulterat i 1) att jag bestämt mig för att styra om hela skutan och satsa på det framöver, 2) att jag har blivit väldigt sugen på att skriva om och förbättra allt över huvud taget.

Sedan var det det här med tidslinjen. Jag tror att jag har hyfsat klart för mig hur det ska vara. Men jag har också fått syn på en del saker som bör ändras. Så nu sitter jag här och funderar på om jag kanske ändå skulle ta om det från början. (Huu!! Har skrivit över 33000 ord…). SÅ mycket är det inte som ska ändras – jag skulle kunna skriva om en del scener när jag redigerar – men det känns som att det skulle vara enklare att fortsätta om jag inte hade en massa felaktigheter bakom mig. Och om jag ändå ska ändra perspektivet och tempusformen…

Jaja. Jag kanske rentav skulle hitta på en helt ny story? Lite så känns det nu. Gungigt och osäkert och svårt.

6 reaktioner på ”Sommartider (och självtvivel) i skrivarlyan

    1. Haha, ja! Jag befinner mig visst någonstans mellan nr 2 (this is tricky) och nr 3 (this is shit). Om jag härdar ut detta så når jag väl så småningom nr 4 (I am shit). 🙂 🙂

      Gilla

  1. Låter positivt. Att du har bestämt dig för hur du vill göra. Ger stor tillfredsställelse, tror jag, att formen blir som du efter moget övervägande har beslutat. Verkligen har valt. Inte ”tja, det bara blev så”. Lycka till!

    Liked by 1 person

    1. Tack, Lennart! När du formulerar det sådär låter det ju väldigt positivt. Jag kände mig bara velig ett tag, som att jag stod och stampade istället för att ta mig framåt. Men ”moget övervägande” låter ju helt klart bra – tack! 🙂

      Gilla

Kommentera

