Bara på skoj

På högstadiet fick jag en gång (ja, säkert flera, men det är speciellt den här gången jag minns) i uppgift att skriva en novell. Julen stod för dörren och det skulle således skrivas julnoveller.

Jag fick, som det heter, feeling. Jag skrev och skrev, på en tokig berättelse om mina tre närmaste klasskompisar och mig som firade jul tillsammans. Jag drev med mina kompisars och mina egenheter och skruvade till det och hade hemskt kul medan jag skrev.

Men en sådan berättelse kunde man ju inte lämna in! Så jag skrev en till. En platt, ordinär berättelse om en vanlig tjej som firade jul på ett vanligt sätt med vanliga medmänniskor. Om jag hade någon typ av konflikt eller handling kommer jag inte alls ihåg. Och så lämnade jag in båda mina alster, med ett förtydligande om vilken novell som var den ”riktiga” och vilken som bara var på skoj.

Det där sitter nog fortfarande i lite. Tankarna om hur det ska vara. För inte kan det väl räknas på riktigt, något som man har gjort bara på skoj? Något som jag skriver bara för att jag tycker att det är kul? Kanske inte. Men nu är det trots allt jag som sitter med det här manuset i månader, och då måste det ju vara något som jag har roligt med. Dessutom tror jag att det faktiskt kan bli bättre om man gör som man vill, istället för att skriva något som man tror att andra förväntar sig.

Hur det gick? Jag fick näst högsta betyg på tråknovellen. Högsta betyg på toknovellen.

5 reaktioner på ”Bara på skoj

    1. Jag minns inte om jag berättade om det..? De finns kanske kvar i någon låda. 😂 Det var i åttan eller nian, så det var Maria B som var vänlig och gjorde dubbelt jobb den gången. 😊 ❤️

      Gilla

    1. Eller hur, det är lätt att tänka att det ska vara pust och stånk och jobbigt hela tiden om det ska bli något av värde… som att det man gör med en klackspark inte riktigt räknas. Men ibland är det ju det där som man ”leker” ihop som blir riktigt bra. Flow, kallas det visst. 🙂
      Hoppas att det går bra för dig också!

      Liked by 1 person

Kommentera

