Läslov (eller: Vad får man egentligen lov att läsa?)

Svt publicerade häromdagen artikeln Flirten med folkligheten är över, där de nuvarande statsrådens påstådda läsvanor jämförs med de förras. Diskussionen rör kanske mest huruvida, och på vad sätt, de påstådda läsvanorna i fråga påverkar statsrådens image, men jag har svårt att inte grimasera över uttryck som:

Statsrådens läsvanor är överraskande föredömliga

”rätt” kulturkonsumtion

En korrekt lista böcker alltså.

Så var vi där igen.

Blä.

Nu ska jag skriva vidare på mitt chick-lit-mästerverk.

8 reaktioner på ”Läslov (eller: Vad får man egentligen lov att läsa?)

  1. Jag hade med mig en hög med böcker när jag reste utomlands. Bl.a. En enda risk av Simona Ahrnstedt och Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Både är kärlekshistorier. Gissa vilken jag gillade mest….?

    Liked by 1 person

    1. Jag har mina aningar. 🙂 Jag gillar båda! Och det finns absolut titlar bland de som anses höra till den ”finare” litteraturen som jag tycker är fantastiska. Andra inte. Det jag värjer mig emot är att man bedöms efter vad man läser. Läser man inte för sin egen skull? Varför skulle man läsa något för att det ”ser bra ut”??

      Gilla

      1. Suck, läsning verkar vara som med allting annat. Vi blir bedömda utifrån vilken bil vi kör, vad vi har för kläder på oss, vilken musik vi lyssnar på, vilket område vi bor i o.s.v. o.s.v. o.s.v….. Det är som om vi bara måste dela in människor i olika fack. ”Jaha, om du läser den här typen av böcker då är du den här typen av person.” Vilket inte kunde vara mer fel.
        Och jag håller med dig, självklart läser man för sin egen skull. Och oavsett vad jag läser så ökar min inlevelseförmåga, jag bygger på mitt ordförråd och får dessutom får jag koppla bort verkligheten en stund. Är det inte Akademibokhandel som har som slogan: Att läsa är att resa? Det kunde inte vara mer rätt 🙂

        Gilla

  2. ”Påstådda”, ja. Det som är passande och lämpligt. Resten läser de i smyg med ficklampa under täcket. Som vi gjorde som barn. Jag, som inte är politiker, kan nu läsa Blytons ”Fem stoppar spöktåget” utan ficklampa 🛌📖🔦.

    Liked by 1 person

    1. Haha! Ja, det gör de säkert. 🙂 Fem stoppar spöktåget var hemskt spännande! Mina favoriter i serien var annars ”Fem i fara” (eftersom det var så spännande när George blev kidnappad!) och ”Fem i knipa” (då Dick blev kidnappad, om jag inte minns fel?).
      Du skulle bli en utmärkt läsambassadör!

      Gilla

Kommentera

