Inledningar

Jag är ganska säker på att det mesta av den nuvarande inledningen i mitt manus kommer att ryka vid redigeringen. En ny variant håller på att ta form i huvudet, och jag tror att jag ska testa den istället. Om den sedan får vara kvar, återstår att se. Det senaste avsnittet av Skriv en bestseller handlar om just inledningen och vikten av att dra in läsaren i texten redan från start.  Det är lätt att få prestationsångest, men det är också något med det där som lockar, tycker jag. En riktig utmaning.

Medan jag tuggade i mig min pyttipanna nyss skummade jag igenom inledningarna till en del noveller jag har skrivit. En salig blandning!

Människan bredvid mig sitter på tok för nära, sådär som människor tenderar att göra på publika färdmedel.

Du skulle se naturen utanför mitt sovrumsfönster.

Jag gick på en liten väg, beströdd med ljust grus och inramad av en praktfull allé.

Hur går man vidare efter att ha bevittnat sin bästa väns fall?

Syrsorna spelade så att Agneta höll på att bli galen.

Jag står i en evinnerlig benböj, gungar i en noga avvägd rytm.

Väggarna är fortfarande rosa.

Starka händer rörde sig över min rygg.

Samma morgon som Sten Hård korsade min väg knackade jag på grannfamiljens dörr med en död katt i famnen.

Han skulle aldrig vänja sig vid lukten av död människa.

Medan Majken krängde av sig kappan och borstade frosten ur luggen, betraktade hon Dan med hela den palett av känslor som vuxit fram genom åren.

10 reaktioner på ”Inledningar

  1. Wow, de här två alltså:
    ”Samma morgon som Sten Hård korsade min väg knackade jag på grannfamiljens dörr med en död katt i famnen.”
    ”Han skulle aldrig vänja sig vid lukten av död människa.”
    Jag vill direkt veta mer! Ett stor VARFÖR skriker inom mig!

    Jag skrev om min inledning häromdagen. Den är absolut inte perfekt ännu, men nu tar i alla fall historien avstamp där jag vill att den ska ta avstamp 🙂

    Liked by 1 person

    1. Å vad kul, tack! 🙂
      Ja, formuleringar och finlir är ju en sak, men att få avstampet rätt, det känns ju viktigt. Det är det jag håller på att jobba på i bakhuvudet medan jag skriver de sista (!!) scenerna. Kul att du hittat ditt avstamp!

      Gilla

  2. Ja herregud vad du jobbar på bra! Sista 10 % nu, käääämpa! 🙂 I mitt huvud studsar alla scenerna runt som i något j*kla flipperspel just nu och jag försöker samla ihop dem bäst jag kan. Men det kommer nog att bi bra till slut.

    Liked by 1 person

    1. Tack, Annika! Jo, det är nog lätt att första kapitlet ligger och surrar i bakhuvudet under en lång tid av processen, med tanke på hur viktigt det är. Det blir värdefullt med testläsare just vid inledningen, tror jag.

      Gilla

Kommentera

