I vilken ände ska man börja?

”Om allt från spretig synopsis till rigorös redigering”, som jag (så pretentiöst) beskriver bloggen. Nu är jag snart framme vid den där rigorösa redigeringen, och jag vet inte riktigt vad jag ska börja med när jag väl har skrivit slutscenen.

Jag har några större ändringar som jag redan nu vet att jag vill få in. Ett helt kapitel ska skrivas om, en vinkling ska förtydligas och fördjupas, en bror ska eventuellt bort (tillsammans med sin flickvän och hennes son), problem som uppstår med anledning av den försvunne brodern ska åtgärdas, osv.

Spontant känner jag att det vore bättre att fixa till de här sakerna först, innan jag skriver ut allt och kör en genomläsning. Å andra sidan kommer jag behöva läsa en hel del för att lyckas med alla ändringar. Hmm, känner redan nu att det finns en risk att jag kommer att läsa sönder manuset och bli hemmablind innan jag ens har kommit i närheten av finliret…

Några tips? Ändra först och läsa sedan eller tvärtom?

8 reaktioner på ”I vilken ände ska man börja?

  1. Åh det här funderar jag också på! Jag lutar nog åt att jag först ska skriva färdigt och sedan göra större ändringar direkt, alltså innan jag lägger manuset i skrivbordslådan på jäsning. Annars tror jag att det kommer att störa mig i min första genomläsning.

    Liked by 1 person

    1. Ja, jättekul! Samtidigt som det skrämmer mig lite, det där enorma redigeringsmonstret som skymtar nu… 🙂
      Tack för råd! Det låter klokt. Och jag inser att du har rätt, man måste pausa. Ändå tror jag att jag kommer att krafsa ner några av ändringarna innan jag tar den där pausen, för att (kanske?) få ett bättre utgångsläge när det är dags att plocka fram det igen. (Vill inte ens tänka på hur svårt jag kommer ha att låta det vila, haha!)

      Liked by 1 person

      1. Du kommer ha jätteroligt med redigeringen och verkligen se hur allt blir ännu bättre 👏🏻
        Att göra det som känns rätt för en själv är viktigast, råd är alltid trevliga men vi hittar alla våra egna sätt att attackera arbetet. Det finns säkert dem som redigerar direkt, medan andra tar superlånga pauser 😄

        Liked by 1 person

Kommentera

