Idéer och inbördeskrig


Jag fick Bodil Malmstens fina skrivhandbok i födelsedagspresent av mamma och pappa. Förutom att vara en njutning rent språkligt, innehåller den flera guldkorn av tips och tankar. (Och då har jag ändå bara kommit till sidan 63!).

Alltså, visst är det lite så det är? Ett inbördeskrig.

När jag stod i duschen kom jag för övrigt på en annan sak som ska redigeras. Lite alkoholism ska bytas ut mot lite astrologi. Låter vettigt va? Lika vettigt som att mina idéer vanligtvis kommer:

  • I duschen
  • När jag har lagt mig för att sova
  • På löpbandet
  • I tvättstugan
  • När jag iakttar andras samtal (och hummande och nickande låtsas vara delaktig i samtalet).

Var får du dina idéer?

16 reaktioner på ”Idéer och inbördeskrig

  1. Ja, det är verkligen ett inbördeskrig, vilken bra liknelse!
    Kan kopiera din lista över var och när ideerna kommer, och sedan klistra in den hos mig. Precis så är det, särskilt jobbigt när man just håller på att somna, smsar sig själv och sedan inte förstår vad man menade 😀

    Liked by 1 person

  2. Bodil Malmstens bok, är det något du kan rekommendera att köpa?

    Håller klart med dig Sara. Det fullkomligt sprutar ut idèer på alla möjliga ställen när man minst anar det. Dock har jag aldrig vaknat mitt i natten ännu 🙂 Men ofta tidigt på morgonen och då varit tvungen att gå upp och börja skriva. Det är härligt att skriva 🙂

    Liked by 1 person

    1. Om man gillar henne så kan jag absolut rekommendera den! Den är liksom ”Bodilskt” skriven, eller vad man ska säga. Finurligt och finstämt.
      Härligt sätt att börja morgonen på – med en ny idé! 🙂

      Gilla

  3. Åh duschen är mitt favoritställe! Där föds nya idéer och gamla spolas ner i avloppet 🙂 Har tänkt läsa Bodils bok ett tag – finns som e-bok på mitt bibliotek – men har ännu inte fått tummen ur. Tror att det beror på att jag är så upptagen av mitt manus och mina idéer där. Mitt huvud är liksom för fullt 🙂

    Liked by 1 person

      1. Du kanske laddar upp inför julklappsrimmen? 😉 Ja men det skulle vara så kul att byta manus och respons! Tror att en person som själv skriver ser ett manus på ett helt annat sätt än en van läsare 🙂 Vi får allvarligt överväga detta längre fram tycker jag. Men först ska vi snubbla över mållinjen! Tjoho!

        Liked by 1 person

  4. ”, kom jag på när jag låg i badkaret, där alla stora idéer föds” är en av mina standardrepliker. Beträffande idéer av alla de slag. Och ni i duschen. Vattenflöde och idéflöde tycks vara släkt. 🛀

    Liked by 1 person

  5. Haha, det är ju så det är! Jag brukar tänka att jag både är den onda mobbaren och offret som får huvudet, bildligt talat, doppat i toan. Jag är min egen största kritiker och hejaklack 😄
    Mina idéer kommer när jag minst anar det, ju mindre jag tänker desto bättre, hehe. Förstår dina idésituationer, de är alla förknippade med avslappning och tillfredsställelse i någon form. Då frigörs väl en massa härliga tankar 😊

    Liked by 1 person

Kommentera

