Förarbetet i efterhand

Jag står i startgroparna för det sista kapitlet. Sista! Och vad gör jag?

Utvecklar en av mina viktigaste karaktärer.

Ger honom mer personlighet, drömmar och sådant som gör att hans drömmar förblir just det. Helt enkelt sådant som man rekommenderas att göra som förarbete. Jag slarvade en del med det, möjligen med undantag för min huvudkaraktär.

Ändå grämer jag mig inte. På flera sätt tror jag att det är bra att vissa saker får falla på plats nu mot slutet, när nästan hela pusslet är lagt. Det gör det lättare att forma honom på ett sätt som är rimligt för resten av historien, och jag kan tänka ut vilka scener jag behöver jobba med för att få in det. Faktiskt flyter det på så geschwint att jag tror att jag ska slarva med förarbetet även nästa gång.

6 reaktioner på ”Förarbetet i efterhand

  1. Sista kapitlet! Heja heja! 🙂

    Haha men det där gjorde jag också förra veckan! Simona Ahrnstedt gör det också ibland (har jag läst) så det händer även den bästa kan man väl säga. För min del tyckte jag att det var svårt att göra precis allting innan jag satte igång att skriva. Mina karaktärer har i takt med manusets uppbyggnad fått en tydligare röst och här och där har jag ändrat/skruvat till/förtydligat deras motivation och mål. Jag ser det som en del av processen och ingenting som är fel.
    Åter igen slås jag av hur lika vårt tänk kring skrivprocessen verkar vara 🙂

    Liked by 1 person

    1. Tack Anethe! Sedan väntar först och främst redigering. Mycket redigering. 🙂 Jag tänkte också skicka till lektör för att få ett utlåtande från någon utomstående och proffsig. Egentligen är det så långt min dröm sträcker sig just nu: Att ha ett manus som jag känner mig så pass nöjd med att jag vill skicka iväg det, och sedan få ta del av responsen. (Och, såklart, utveckla det ännu mer därefter).

      Men visst, längre fram kommer jag vilja testa att skicka till förlag också. Egenutgivning är nog inte min grej, jag skulle inte hinna eller orka det, tror jag. I så fall bara för att trycka upp till de närmast sörjande, och då kan jag lika gärna skicka en pdf känner jag. 🙂

      Liked by 1 person

      1. Det låter som en mycket bra plan. Lektör osv. Det här med egenutgivning har lockat mig en tid men så har jag läst om flera som blivit antagna av förlag. Och börjar tänka om…Om man skulle skicka in sitt färdiga manus (när det är färdigt) efter ha varit hos testläsare, lektör och korrekturläsare. Det tål att tänkas på. Blir kul att följas åt och se vad som händer. 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

