Ambivalens

Genomläsningen är klar, och närmast väntar en grovredigering enligt anteckningarna jag har gjort. Därefter tänkte jag skicka iväg till åtminstone en testläsare (har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ”spara” någon testläsare till ett senare skede) innan mer redigering och så småningom lektörsläsning väntar.

Å ena sidan skulle jag vilja sätta upp tydliga (och ganska tighta) tidsramar, eftersom jag vet att det brukar hjälpa mig att få saker gjorda. Det är också så skönt att kunna bocka av uppnådda delmål.

Å andra sidan vill jag verkligen lägga tid på att göra det här manuset så bra som det bara går, utan att stressa. Sätta av hela 2017 för redigering. Hmm. Jag vet i alla fall var jag ska börja, och skulle gärna vara klar med grovredigeringen innan jag börjar jobba den 9 januari. Det innebär att jag åtminstone har ett delmål till att börja med – en liten kompromiss. Jag misstänker att responsen som så småningom kommer att trilla in kan ge en fingervisning om huruvida resten av redigeringen kommer att ta månader eller år i anspråk. 🙂

11 reaktioner på ”Ambivalens

  1. Oj vad snabb du är! Fast du kanske redigerar lite under tiden som du skriver så att det inte krävs lika mycket redigering när du väl sätter igång? 🙂 Själv känns det mer som att mitt manus mer är en stor sandhög som jag nu ska forma till ett slott under redigeringen – och det kommer att ta tid. Suck, jag vill ju bli klar nuuuuu….
    Jag skulle nog köra på åtminstone två testläsare i första vändan för att ändå få in lite nyanser i kommentarerna. Olika personer lägger ju märke till olika saker 🙂

    P.S. Kan man hoppas på att få vara en av testläsarna? 😀 D.S

    Liked by 1 person

    1. Fast grovredigeringen är verkligen grov, haha! Det handlar mest om att få det att hänga ihop och stämma någotsånär. Att folk inte ska byta namn under berättelsens gång, att de ska reagera hyfsat logiskt med tanke på vad som hänt tidigare osv. 🙂 Senare väntar mycket annat, tänker jag – typ miljö, gestaltning osv. Därför blir det också lite småläskigt att skicka iväg det första, det kommer inte att vara hundraprocentigt. Men du har nog rätt i att det nog är bra att ta in någon mer redan i det skedet. Det vore superkul om du ville ställa upp!! Mot gentjänst, såklart! 🙂

      Gilla

  2. Bra jobbat med grovredigeringen, det är den jag brukar ha så jäkla svårt att ta mig igenom.
    Gällande testläsning och eventuellt sparande av läsare, jag testläste för ett tag sedan ett manus och sedan läste jag om det efter redigering, mer som en vanlig läsare. Nu kan jag bara tala för mig själv, men det var en väldigt kul upplevelse plus att vi kunde diskutera vad som ändrats och hur ibland mindre ändringar påverkat manuset positivt.
    Skulle vara kul att höra dig utveckla dina tankar kring att satsa hela 2017 på redigering. Jag är lite i samma läge nämligen, har den orubbliga viljan att det ska bli så bra som möjligt men samtidigt ifrågasätter jag mig själv när det gäller att inte sätta deadlines och pressa på. Det är som att det är norm att vara lite, lite stressad, haha.

    Liked by 1 person

    1. Å, har ju missat att svara på den här kommentaren! Ja, det får kanske bli ett inlägg där jag utvecklar det där lite. Det är en så svår avvägning – och det kommer väl att ställas på sin spets när det är dags att ställa sig frågan: Är jag klar nu? För jag har en känsla av att det blir svårt att tillåta sig att känna sig helt klar… Ska bli så kul att följa din fortsatta redigering också!

      Liked by 1 person

      1. Klar och färdig… Det är ord som kan definieras så himla olika, både beroende på vad man gör och vem man är. Jag har tidigare inbillat mig att jag varit färdig och helt mot min personlighet skickat in skit, risken är väl att det tippar över åt andra hållet nu, haha.

        Liked by 1 person

      2. Ja, ibland är det lätt att hamna i andra diket för att man vill bort från det ena… men det är väl iofs inget fel i att vilja göra texten så bra som möjligt. Bara man vågar sätta punkt någon gång, så! (Eller? En del projekt kanske man inte ens måste sätta punkt för. Men ska man skicka in det så vill det ju till att man bestämmer sig för när man är klar…)

        Liked by 1 person

      3. Att våga sätta punkt är ett måste om man vill skicka in det. Tidigare har jag satt punkt för snabbt, det har varit väldigt dumt, därför vill jag ge det mer tid och kärlek den här gången. Hoppas bara jag kan sätta punkt någon gång…
        Ja, vissa projekt kanske aldrig behöver se dagens ljus, på varken det ena eller andra sättet. Så är det 😊

        Liked by 1 person

Kommentera

