Ord, sidor och kapitel

God fortsättning! Hoppas att ni har haft en fin och vilsam jul med tid för gemenskap och eftertanke. Det har jag. Men så här i mellandagarna känner jag mig alltid lite tudelad – hur mycket jag än älskar julen, börjar rutinerna kännas lockande igen. Och, inte minst, känslan av nystart som ett nytt år för med sig.

Mannen jobbar en hel del nu, innan hans föräldraledighet tar vid i början av januari. Jag har satt av de kvällar han jobbar till redigering. Riktigt mysigt faktiskt, att när barnen har somnat fylla skrivarkoppen med te och bläddra vidare.

När jag skrev råmanus var det ordantalet jag höll koll på. Vid genomläsningen räknade jag antalet lästa sidor. Och nu, när jag är igång med grovredigeringen, bockar jag av antal fixade kapitel. Hittills 10/48. En del kapitel går snabbt medan andra skrivs om nästan helt och hållet.

Ikväll är det dags igen, får se hur långt jag hinner… Och innan året är till ända tänker jag mig att jag ska posta ett inlägg med några mål för 2017. Vi hörs!

7 reaktioner på ”Ord, sidor och kapitel

  1. God fortsättning själv Sara! Här bjöd julen både på lugn och ro liksom lite mer fartiga dagar. En underbar blandning 🙂
    Visst känns det skönt att ha någonting att räkna? Ord, sidor, tecken eller kapitel spelar ingen roll men det gör att man ser ljuset i tunneln. Tycker verkligen att du jobbar på bra. En femtedel redigerad är inte dåligt!
    Jag misstänker att jag nog kommer att ställas inför exakt samma utmaning när jag kör igång med min redigering. En del kapitel har jag ju ”tjuvläst” under produktionsprocessen och varit väldigt nöjd med, medan andra mer eller mindre måste skrivas om helt.
    Hjälp, nu kom jag på en viktig sak, tänk om jag gör en ändring i ett tidigt kapitel som påverkar handlingen i ett senare kapitel. Hur håller man koll på sådant? Krävs kanske en genomläsning till direkt efter redigeringen för att upptäcka sådant?

    Liked by 1 person

    1. Tack Kristina! Ja, det tuffar på rätt bra nu, men jag misstänker att det kommer att ta längre tid när jag går in och petar på t ex språket.
      Ja, det där tänker jag också på – risken finns att det i och med grovredigeringen uppstår en del saker som inte hänger ihop. Jag får återkomma med hur jag tacklar det…
      Ska bli väldigt intressant att höra hur det går för dig också, när du drar igång igen!

      Gilla

    1. Ja, tack detsamma – lite för sent! 🙂 Jag har skrivit ut allt och läst igenom och antecknat på papper. Så nu sitter jag vid datorn och scrollar och ändrar i dokumentet samtidigt som jag bläddrar i mitt klottriga pappersmanus. 🙂

      Liked by 1 person

      1. Okej, precis det jag har SÅ svårt för. Vill bara ändra direkt jag upptäcker grejerna. Något jag får öva på med nuvarande manus, helt enkelt. Det går lite lättare för mig att läsa på paddan, men då kan man ju inte anteckna i marginalen…

        Liked by 1 person

Kommentera

