Breaking the rules

Ett vanligt råd när det gäller jakten på testläsare, är att vända sig till personer som man inte känner särskilt väl. Risken att närstående personer inte riktigt ska våga lyfta fram mindre briljanta saker med manuset påpekas med ett varningens finger.

Vem blev då den första att läsa mitt manus? Mamma. Med tanke på ovanstående råd borde det ha varit ett tämligen dåligt val, men i mitt fall var det självklart.

Dels är hon själv en skrivande person (publicerad i en antologi, dessutom!). Dels är hon snabb, uppmärksam och uppriktig – på bara några dagar fick jag tillbaka manuset med markeringar om små faktafel/slarvfel/fel tidsangivelser osv. Därtill kommentarer om ett par lite större förbättringsförslag, bland annat en tråd som inte är helt konsekvent. Pepp? Ja, såklart, det också. Men i ärlighetens namn kan jag tycka att det också behövs i det här skedet. 🙂

Vardagen ser väldigt annorlunda ut nu jämfört med före årsskiftet. Det är riktigt roligt att jobba igen, men jag vill verkligen se till att få in skrivtid också. Planen nu närmast är att gå igenom manuset efter den respons jag fått, för att sedan skicka ut det till testläsare som jag inte känner, helt enligt regelverket. Det blir också spännande!

13 reaktioner på ”Breaking the rules

  1. Så roligt att det blev lite av både beröm och förbättringskommentarer. Så då du fått lite skrivargener av mamma! Kul!

    Ja, att jobba och vara småbarnsmamma och dessutom hitta skrivtid är inte lätt. Jag tycker det är svårt bara när jag bor själv, heltidsarbetar, 3 vuxna barn och 4 barnbarn. Min tid skrivtid existerar endast de dagar jag inte jobbat.

    Jag önskar dig lycka till och när boken är utgiven köper jag gärna ett exemplar av dig signerat. 🙂

    Liked by 1 person

    1. Jag förstår verkligen att det inte blir någon skrivtid under arbetsdagarna. Både fokus och tid går åt till jobbet, på något sätt.
      Tack för dina uppmuntrande kommentarer, vad snällt sagt! Det vore ju häftigt om det fanns något att signera en dag. 🙂 Detsamma till dig!!

      Liked by 1 person

  2. Mina testläsare består av min sambo samt annan nära släkting, båda BRUTALT ärliga, men som du skriver även fulla av pepp. Man kan behöva höra att man är ett geni när man harvat igenom ett manus ensam under väldigt lång tid 😀 Det viktiga är att testläsarna vågar säga till om det man skrivit inte håller måttet, och kan peka ut det som haltar i berättelsen. Men jag tror att jag skulle behöva ett par testläsare som jag inte känner, betalade för lektörsläsning en gång och det var toppen, och jag tror verkligen att texten mår bra av lite ”utomstående” gransking. Hur har du hittat dina ”okända” testläsare?

    Liked by 1 person

    1. Ja du ser, det kanske inte är någon dum idé ändå? Närstående som är ärliga, det verkar ju kunna vara ett vinnande koncept.
      Jag har ju bokat lektörsläsning också, är så nyfiken på all feedback jag kan få – och olika sorters feedback. Är jätteglad för mina ”okända” testläsare, hittade båda i bloggosfären – jag kan återkomma om det i ett inlägg snart! 🙂 (Hojta till om du är ute efter utomstående testläsare någon gång!)

      Gilla

  3. Så praktiskt med en kunnig mamma! Att tvätta bort det värsta före ”riktig” testläsning känns smart. Min mor är en ivrig bokcirkeldeltagare och hon kommer att få läsa mitt nya manus också, mest får hon läsa för att se vad hennes dotter sysslar med. Därifrån kan jag dock INTE vänta mig ärlig feedback, man får inte vara dum med barnet… allt barnet gör är bra… resonerar min mamma, haha.
    I bloggkretsar tror jag vi kan hitta bra testläsare, jag har testläst och fått testläsning den vägen som jag varit väldigt nöjd med. För egen del handlar det just nu mest om att jag ska ha nog med energi för att testläsa ett helt manus, annars är jag en villig kandidat framöver.

    Liked by 1 person

    1. Vad roligt att du har bra erfarenheter av testläsning inom bloggvärlden! Det känns som ett enkelt sätt att hitta likasinnade – och genom bloggen får man ju också en bild av vem personen är och vad hen skriver, vilket ju kan vara kul att få ett hum om innan man startar ett sådant samarbete, tänker jag.

      Haha, så bra att du har insett att du inte kan vänta sig kritik från din mamma – du får väl vända dig till henne när du behöver höra alla bra saker istället, sådana dagar kommer ju också… 🙂

      Liked by 1 person

      1. Precis, det går att bilda sig en uppfattning om den potentiella testläsaren via bloggen. Om grammatiken och meningsbyggnaden är uppåt väggarna i bloggen kan vederbörande sannolikt inte svenska språket så bra.
        Ett tips – som jag själv fick av en annan bloggare – var att vid ett läsbyte testläsa några sidor bara, för att känna efter. Om intresse finns efter det kan man byta hela manus, eller ta sig an hela manus beroende på upplägg.
        Jag har för övrigt haft bra hjälp av att få bara ett par kapitel testlästa, har inte haft tid och ork för ett helt manusutbyte och då kan några sidor vara ett alternativ 😊

        Liked by 1 person

  4. Skönt att ha en mamma som kan testläsa! Själv betalar jag mig till det genom lektörsläsning av råmanus. Kostar men oerhört bra. Väntar på lektörsutlåtandet av mitt tredje manus, ska få det i veckan. Det är så skönt att få feedback som gör att man kan arbeta vidare med manuset, få det att utvecklas och bli bättre.

    Liked by 1 person

  5. Marie, jag lyckades inte svara i anslutning till din kommentar, så jag fortsätter här – tack för tips! Det är ju en jättebra idé. Kan tänka mig att det är väldigt värdefullt med respons även på delar av texten, och det tar kanske inte emot lika mycket att be om den tjänsten, jämfört med att läsa ett helt manus… 🙂

    Gilla

  6. Hej och vad roligt att hitta till din fina blogg! Vad otroligt lyxigt det låter att ha en mamma som kan testläsa. Det måste vara guld 🙂 Själv har jag nog aldrig fått några konstruktiva kommentarer från närstående när de läst något jag skrivit (om de gjort det, har ju aldrig blivit helt färdig med något än så länge), bara pepp och lite lagomt svalt beröm. Så jag är väldigt tacksam att jag har skrivande vänner som läser det jag skriver, annars skulle jag aldrig komma vidare med texten. Eller, rättare sagt, så skulle det ta tusen år innan jag kom vidare med texten.

    Ska bli jättekul att fortsätta följa dig och ditt manus 🙂

    /Linda

    Liked by 1 person

    1. Hej Linda, vad kul att du hittat hit – välkommen!

      Ja, visst är det en förmån att ha testläsare på så nära håll. Nu har jag haft manuset ute hos två som inte är närstående också, det känns bra att få den mixen. Det har gått upp för mig mer och mer, ju längre jag har kommit med manuset, hur viktigt det är med människor som kan hjälpa till.

      Ska kika in hos dig också. 🙂
      Ha en fin dag!

      Gilla

Kommentera

