Listor och testläsning

Just nu är det testläsartid. Jag testläser ett fint manus samtidigt som mitt eget är ute hos två andra. Riktigt kul att testläsa, och förstås spännande med kommande respons.

Samtidigt har jag en lista med flertalet saker av olika storlek som jag vet med mig att jag vill jobba med i manuset. Det är en sak som mamma påpekade, det är några småsaker som mannen har tyckt till om (han har inte läst klart än), och så är det ett gäng punkter som har växt fram hos mig själv. Kanske varvar jag testläsningen nästa vecka med att ta tag i några av de där punkterna.

Nu blir det te, choklad och film. Trevlig helg!

6 reaktioner på ”Listor och testläsning

  1. Kul att du både testläser och har ditt eget manus ute. Hur hittade du dina testläsare?
    Jag undrar om man (jag) någonsin kommer att känna sig (mig) klar? Det finns ju alltid saker att jobba om och slipa på.
    Roligt att det går så bra för dig, heja! 😊

    Gilla

  2. Ja, det är spännande och lärorikt. En av testläsarna är KristinaW, den andra är en annan skrivbloggare som visade sig vara i ungefär samma fas som jag och där det passade bra med ett utbyte. Jag återkommer nog i ett inlägg längre fram med mer om det (med deras tillåtelse…). 🙂

    Det var det där med klar, ja… Mitt manus är ju egentligen inte mer än grovredigerat, så det är lite läskigt att skicka iväg det. Samtidigt är ju hela poängen med testläsningen att få hjälp att förbättra, så jag försöker att inte tänka på de där sakerna jag hade kunnat slipa innan jag skickade. 🙂

    Gilla

  3. Jaaa, mer om testläsning! I vilken fas man släpper iväg det (grovredigerat, kör du fler rundor sedan?) , osv osv. Har precis börjar fundera på att få hjälp av extern testläsare någon gång (mycket) längre fram och hittar inte så mycket skrivet om det. Researchar tydligen även den aspekten av skrivet 😀

    Liked by 1 person

    1. Research är bra! 🙂 Instämmer om att det skulle kunna sägas/skrivas mycket mer om testläsning – ofta avhandlas det i lite svepande ordalag, känns det som. Nu tar jag nog bara ett steg i taget, och ser inte hela redigeringsvägen framför mig. Efter testläsningen nu blir det ny redigeringsrunda och sedan lektör. Därefter lär jag väl bli varse om jag har få eller många redigeringsrundor kvar, haha… återkommer med fler reflektioner!

      Gilla

Kommentera

