Lägesrapport (en rörig sådan)

Å, så skönt det har varit med helg. Vi har varit sjuka i veckan, i olika grad, och när fredagen kom pustade jag ut och började samla på mig nya krafter igen. Barnen är i stort sett friska också, men mellankillen går fortfarande på antibiotika pga öroninflammation. Eftersom mannen är föräldraledig slipper vi åtminstone vabbandet än så länge.

Skrivandet då? Det där som jag har tjatat om att jag ska få in en ny rutin för? Ja, just där har jag lite kvar att jobba på. Med rutinerna alltså. Mest handlar det kanske om att bestämma sig. Boka in. Två kvällar den kommande veckan vill jag sitta med manuset i alla fall, så det ska jag försöka få till.

Jag har hamnat i lite av ett mellanläge där jag inte har suttit med manuset så mycket. Responsen från en av testläsarna har fått sjunka in och tillsammans med mammas kommentarer har de bidragit till en del nya idéer. Det är så KUL när man stannar upp lite, tänker mer än skriver, och sedan inser att man hittat en lösning på det man funderat på.

Nu har jag en lista med redigeringspunkter igen, precis som jag behöver ha det om jag ska få något gjort. När resten av testläsartankarna kommer lär jag fylla på den listan, men nu känner jag mig sugen på att börja bocka av. Jag ska om bara ca tre veckor skicka iväg manuset till lektör, och vill såklart fixa det jag kan innan, åtminstone sett till innehåll. Språkligt kommer det inte att vara hundraprocentigt (kommer det någonsin att bli det..?), men det är främst driv, drama och karaktärer jag vill ha hjälp med nu. Oj. Nu när jag skriver det ser jag ju hur kort tid det är kvar. Men det är bra. Jag har alltid jobbat bäst nära deadline. Nu kör vi! Först ut på redigeringslistan: Ändra de tillfällen då Clara åker buss till/från jobbet. Hon åker nämligen pendel dit, men av någon anledning har jag låtit henne gå till busshållplatsen mer än en gång…

Hoppas att ni har haft en skön helg, ni också!

6 reaktioner på ”Lägesrapport (en rörig sådan)

  1. Roligt med en uppdatering 🙂 Känner igen det där med att det är lite trixigt att få till nya skrivrutiner när man börjat om att jobba och någon annan är hemma om dagarna, tycker nästan att det är enklare att få till skrivtid nu när vi jobbar båda två (eller så beror det bara på att det fått vara så i några år och att det håller på att sätta sig). Spännande med lektörsläsningen, hoppas att ni gjort bort era sjukdomar och slipper hela vabruari-grejen (peppar, peppar).

    Liked by 1 person

    1. Skönt ändå att höra att det inte bara är jag… 🙂 Hur svårt kan det vara?, tänker jag ibland, men uppenbarligen tar det lite tid att komma in i nya mönster. Och JA, låt oss alla slippa vabruari!

      Gilla

  2. Tråkigt med sjuka barn men hoppas det lugnar ner sig snart. Härligt att läsa att du håller på med redigeringen och snart ska skicka till lektör. Det kommer bli superspännande att läsa vad lektören skrivet om. Tiden går som sagt fort och snart är det vår igen.. Ska din bok ha en efterföljare?

    Liked by 1 person

Kommentera

