Allt är möjligt

Anledning till dålig uppdatering: feber, hosta och hela huset dränkt i (använda) näsdukar. Så firar vi sportlov…

I måndags skickade jag in eländet chicklit-karamellen till lektör, och nu sitter jag mest och 1) föreställer mig hur hon kliar sig i håret, rynkar på näsan och formulerar nåt i stil med Hej Sara, jag beklagar men din text kvalar inte in för att lektörsläsas. Vänligen fundera på att hitta en annan hobby och 2) googlar och läser om folk vars manus har sågats totalt av lektörer.

Upplyftande, eller hur? Jo, och så 3) skissar på ny idé och nya karaktärer! Det går sådär än så länge, men jag njuter av att befinna mig i stadiet där allt är möjligt. Det är fortfarande oproblematiskt att förkasta hela idén för att jag kommer på något som verkar roligare. Möjligen blir jag lite låst av den där tanken på att hitta den bästa, roligaste, mest unika idén. Egentligen är det väl först när jag har hunnit utveckla idén, gneta på med den ett tag, som känslan kommer att sitta, tror jag. Men vi får se, än så länge brainstormar jag förutsättningslöst. Det enda jag är säker på är den manlige huvudkaraktärens namn, haha.

Hoppas att det går bra för er andra! Vi får väl se om jag vågar mig på att blogga igen och berätta mer när lektörens omdöme har kommit… i annat fall kanske jag bara säger att jag har fel på mailen och aldrig fick responsen, så kan väl ni bara spela med, ok?

 

11 reaktioner på ”Allt är möjligt

  1. Det kommer att gå bra, lektörens jobb är ju även att lyfta fram vad som fungerar och jag är säker på att det finns mycket som gör det i din text 🙂
    Lovar dock att spela med om du beslutar dig för fejkat mailhaveri 😀

    Liked by 1 person

  2. Sluta googla dumheter och se fram emot alla konstruktiva kommentarer och positiv feedback. Du har manuset hos lektör!!! Hur bra är inte det? Heja! Och du verkar vara en verklighetsförankrad person så du har ingenting att oroa dig för.
    Hoppas ni kryar på er i familjen, trevlig helg!

    Liked by 1 person

    1. Tack Marie! Ja, det är väl lite av en bedrift i sig..? Det håller jag med om. Det här har varit målet ett tag, så det är faktiskt häftigt. Och tack, nu ser vi ljuset i sjuktunneln, äntligen. Hoppas att du också har en bra helg!

      Liked by 1 person

  3. Den enda gång jag lämnat in ett manus till lektör blev jag sågad jämsmed fotknölarna. Och på riktigt så var det HELT avgörande för att någonsin bli publicerad. Det var vändningen, liksom. Tyvärr gick det inte att rädda just det manuset – för det var onekligen uruselt – men det lektören skrev tog jag med mig och vips blev nästa manus nästan utgivet (yay, but still) och manus nummer två efter detta står nu verkligen i bokhandeln.

    Men gud, så smärtsamt det var. Jag är en mycket känslig själ och höll på att DÖ av (den befogade) kritiken. Men så skärpte jag mig och skrev vidare.

    Liked by 1 person

    1. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Så starkt gjort att ändå ta till dig kritiken och fortsätta. Jag hoppas verkligen att jag klarar av det också, att jag inte blir dramatisk och stött och lägger ner för att världen uppenbarligen inte är redo för min stora konst (haha.. nu överdriver jag förstås, men du vet den där känslan när man först ska försöka smälta kritik..).

      Upplyftande att höra hur bra det gick (går!) för dig – stort grattis! Ska klicka hem din bok och läsa. 🙂

      Gilla

  4. Tänk på att lektörens arbete är att komma med kritik och förslag till förbättring. Alla berättelser om lektörskommentarer som jag har läst har först börjat med att författaren tycker att hen är sämst och funderar på att slänga/bränna upp/tugga sitt manus och skita i skrivandet. Någon dag senare när författaren har hunnit lugna ner sig och tar fram kommentarerna igen så visar det sig att det inte var så farligt. Ofta har lektören satt huvudet på spiken och manuset blir bara bättre!
    Visst finns det säkert de manus som blir lästa av lektör och verkligen blir totalsågade. Jag har väldigt, väldigt svårt att se att det skulle hända dig Sara. Du har ett bra manus som kommer att bli fantastiskt med tiden! Ge inte upp!

    (Och vågar du inte blogga om lektörsomdömet så är det helt okej. Vi spelar med 😉

    Liked by 1 person

    1. Tack Kristina! Jo, så är det ju, man får verkligen komma ihåg att syftet är att förbättra manuset. Det är nog en träningssak också, det här med att ta kritik – med tiden kan jag tänka mig att det blir lättare att ta till sig det med distans till sin text. Tack för pepp! ❤

      Gilla

Kommentera

