Nu kör vi!

Lektörens utlåtande har kommit! Jag var på jobbet när jag öppnade inboxen och fick syn på det. Tio minuters rast hade jag. Innan hade tanken slagit mig: Vad gör jag om jag är på jobbet och får se att jag fått mail? Visst väntar jag med att läsa, tills jag är hemma och kan läsa i lugn och ro? Ja, det är väl det bästa…

Haha. Jag klickade upp dokumentet utan att blinka och läste så mycket jag bara hann innan det var dags att rusa iväg till nästa lektion. Sedan kom jag farande och läste klart, innan det var dags för lektion igen…

Nu då? Ligger jag i en pöl av tårar på golvet och kvider, med ett sönderrivet manus runt mig? Nej. Jag är SÅ PEPPAD på redigering! Jag har fått massor att tänka på, sådant som jag är säker på kommer att göra manuset mycket bättre. Responsen kändes faktiskt glasklar, jag har fått konkreta förbättringsförslag och påpekanden som gör att det är fantastiskt roligt att fundera över hur jag kan genomföra ändringarna på bästa sätt.

Så nej, jag känner mig inte det minsta sågad. Kanske för att jag har varit så inställd på att få respons på vad som inte funkar optimalt. Men också för att jag fick så fin respons på vad som faktiskt funkar. Uttrycket ”en klar författartalang”, till exempel – kan man göra något annat än fånle resten av dagen efter att ha läst det..? Jag tror inte det.

Är det någon som funderar på att anlita lektör, så kan jag varmt rekommendera Jenny Bäfving. Kunnig, engagerad, proffsig, snabb. Jaha, nu så. Nu åker anteckningsblocket fram – dags att lägga upp en redigeringsplan!

18 reaktioner på ”Nu kör vi!

  1. Så roligt, det låter ju som ett alldeles lysande utlåtande! Grattis!!
    Så TYPISKT att utlåtandet kom när du var på jobbet, kan tänka mig att den lektionen var jobbig 🙂
    Jag anlitade förresten också Jenny och tyckte det var toppen!

    Liked by 1 person

  2. Wow! Helt galet bra Sara! 😀 Oj vad jag längtar till dess jag kan skicka iväg mitt manus till lektör. Sedan kan jag ju bara hoppas att jag inte behöver lägga mig i fosterställning på golvet haha 🙂

    Liked by 1 person

    1. Tack Kristina! Ja, alltså det här har ju varit det jag längtat efter rätt länge – att ha något så pass klart att det kan skickas till lektör, och sedan få utlåtandet. Så du har något att se fram emot! (Har svårt att tro att du kommer att hamna i fosterställning, du verkar ha stenkoll på vad du gör!)

      Gilla

  3. Visst är det härligt att få ett proffsutlåtande! Och jag håller med, peppen man får är galet stark. Efter att jag fått mitt första lektörsutlåtande kunde jag inte sitta ner, ställde mig ut gång på gång och bara logskrattade 😉 Lycka till med redigeringen! 😀

    Liked by 1 person

  4. Så roligt Sara. Förstår verkligen att du blev glad. Jag hade inte heller kunnat hålla mig. Så jag försöker låta bli att öppna min privata mail när jag är på jobbet. Men numera finns den i mobilen också. Kanske läge att gömma sig på toaletten en stund, så man hinner läsa. Grattis till ett bra lektöromdöme. Jag har bokat en lektör i V:22 först men det är inte Jenny utan ett annat tips jag fått om en lektör som jobbar på ett förlag. Lycka till med redigeringen. 🙂

    Liked by 1 person

      1. Ja, efter din lektörsrespons känner jag inte så stor rädsla. Det enda som kan hända är att man får skriva om ”hela boken” eller inte ens ska tänka på att skriva mera. Men jag är positivt inställd och tycker det ska bli så spännande att få läsa lektörens utlåtande men det är några månader dit. Inte förrän v:22 ska lektören få manuset, så där är gott om tid till redigeringen. 🙂

        Gilla

  5. Å vad roligt! Grattis till peppen! Jag har också hört så himla mycket bra om Jenny B, om jag någonsin unnar mig en lektör står hon högt upp på listan. Visst är det helt fantastiskt det där, att få lite beröm som verkligen ger rätt magkänsla, och sedan ordentligt med information om vad som inte fungerar. Det finns nästan inget som ger mig så mycket skrivlust som det 🙂 Lycka till med redigeringsplanen!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Ja, verkligen – kombinationen av pepp och förbättringsförslag är verkligen oslagbar som motivation. Och motivation behövs verkligen, särskilt när det går upp för en att det är mycket som behöver göras och MKT att hålla koll på. Just nu har jag post-its överallt, haha. 🙂
      Tack, och lycka till du också!

      Gilla

Kommentera

