Post it-chock

Ok. Den här omskrivningen, den är ganska omfattande. Det handlar mycket om att vässa, lyfta fram, och i praktiken lägga till. Nya scener ska skrivas (tjohoo!) och pytsas ut på dramaturgiskt lämpliga ställen. Sedan kommer jag också att behöva se över vad som kan eller bör strykas, men det får bli senare tänker jag.

Än har jag inte hunnit sitta så mycket med manuset, men det jag gör nu är att samla ihop de scener som behöver tillkomma. Kort sagt, jag överdoserar post-its och försöker att inte få panik när de ökar lavinartat i antal och gör mina fint flätade trådar allt trassligare. Känslan håller dock i sig; jag är fortfarande glad, motiverad och – inte minst – nyfiken på hur slutresultatet blir.

Någon mer som jobbar med post it-lappar? Tips på hur man får pli på dem?

Hoppas att ni får en trevlig helg!

 

6 reaktioner på ”Post it-chock

  1. Det låter som ett roligt men krävande arbete du har framför dig 🙂 Under omarbetningar kör jag mycket med post-its, brukar använda mig av lightvariant av LFA (logical framework approach) som vi kör på jobbet när vi skriver projektansökningar. Brainstorm med post-its enligt frågeställningarna jag har, sedan sortera lapparna på whiteboard, ibland post-its i olika färger för olika karaktärer eller handlinstrådar. Litegrann ett sätt att få reda i oredan 🙂 Ska bli kul att följa din framfart med manuset 🙂

    Liked by 1 person

    1. Roligt men krävande, precis så känns det! Å, ja, jag kan tänka mig att det inte skadar att vara van att jobba med projekt i jobbet! Ska försöka ta efter det där med att sortera upp på en större yta sedan, för att få en bättre överblick. Ska nog testa en färg per karaktär också, bra tips!

      Gilla

  2. Jag jobbade med post-its väldigt tidigt i mitt projekt. Som en slags synopsis. Men när jag förkastade manuset i augusti och började om från scratch kändes mina post-its hopplöst ouppdaterade.
    Bästa rådet jag kan ge är att köpa en ritrulle (finns bland annat på IKEA men säkerligen i leksaksbutiker också) Där kan du inte bara klistra upp post-its om du vill utan även skriva vid sidan om. Just nu testar jag mindmaps och det fungerar bättre för mig jämfört med post-its 🙂 Glöm inte färgpennorna bara!

    Liked by 1 person

    1. Ja! Ritrulle! Det har jag tänkt förut när du har skrivit om det. När jag gjorde en tidslinje tidigare så hittade jag några stora ark som jag tejpade ihop, det blev riktigt kul att jobba med. Så jag ska nog investera i en rulle! Och låna dotterns färgpennor (känner mig genast lite mer organiserad). 🙂

      Gilla

  3. Pust, alla verkar så föredömligt organiserade😬 Själv skriver jag ett gäng (digitala) dokument med olika tjusiga titlar som Synopsis, Karaktärer, Kurva per karaktär, Tidslinje, o.s.v. Det som sedan händer i praktiken är att gränserna mellan dessa dokument luckras upp och jag skriver ned sådant jag kommer på i det dokument jag råkar ha för ögonen. Inte sällan dör dessa dessa anteckningar sedan en stilla död i datorn, utan att jag någonsin läser dem – i stället påbörjar jag nya dokument med lika tjusiga titlar. Repeat to fade.

    Gilla

  4. Jag använde post-its för Nationen men tyckte det blev för jobbigt att hålla koll på, så nu litar jag till 100 procent på Scrivener. Det är väldigt smidigt tycker jag och blir överskådligare för mig på nåt sätt. 🙂

    Gilla

Kommentera

