Det rör på sig

Jodå, nu är jag igång. Nya scener/trådar/trådstumpar är nedskrivna, färglagda (i word) och fördelade på lämpliga ställen i manuset. Eller ja, när det gäller lämpligheten av ställe har jag inga skyhöga krav på mig själv ännu. Allt är inskrivet i rätt ordning och på platser som borde funka, men jag tänker att jag ändå kommer att behöva se över det sedan. Säkert kommer jag också att upptäcka bättre lösningar medan jag skriver.

Ett bra utgångsläge har jag i alla fall, tror jag. Imorgon ska jag skriva nytt, så får vi se hur långt jag hinner. Känns skönt att äntligen ha fått något slags struktur på hela omskrivnings-/nyskrivningsprocessen, som först kändes mest som ett hot mot den ordning jag så omsorgsfullt skapat.

Och angående post it-lapparna… jag får nog inse att jag inte riktigt behärskar den tekniken. Jag vill gärna se mig själv jonglerande med myriader av dem i olika färger, medan jag tankfullt och med full kontroll på vad jag gör ordnar dem i en dramaturgiskt klockren ordning på ett stort ark. Bilden av det kreativa geniet som kan bringa ordning ur kaoset, eller något åt det hållet. I själva verket är det fortfarande word som har funkat bäst.

11 reaktioner på ”Det rör på sig

  1. Word. Det är alltid där jag landar till slut. Även jag har försökt bli en post-it-människa, men jag tål inte fysiska papper som stökar omkring överallt. Har försökt hittat någon bra digital post-it-variant. Men det ledde bara tillbaka till Word.

    Ja, det känns verkligen som ett hot med redigeringsprocessen till en början. Och då och då även efter det😬 Men jag börjar på allvar känna lite, lite annorlunda. Jag vet liksom HUR nödvändigt det är.

    Liked by 1 person

    1. Då är vi flera, i alla fall! Precis, det där stökandet som uppstår så fort man försöker vara lite kreativ på det sättet. Nej, ordning och reda (nåja…) i ett samlat dokument, tack!

      Gilla

  2. Yay! Jag tycker OM den här delen av redigeringen. Fast jag har en känsla att jag inte riktigt befinner mig i redigeringsfasen eftersom jag fortfarande producerar ny text. Men mitt förnuft säger mig att jag visst håller på med redigering.
    Och äsch, äsch det där med lämpligt ställe? Det går ju att flytta omkring scenerna, även om det innebär att man måste ändra någon tidigare scen så att det passar.
    Det som är jobbigt med fysiska medium är att de tar betydligt mer plats än ett worddokument. Men jag är en sådan person som måste variera mig. En färgglad ritrulle ger mig mer pepp än ett dokument på datorn. Men det där dokumentet är lättare att hantera och så kan jag bära det med mig om jag skulle resa bort.
    Anteckningsböcker då? Använder du dig av sådana? Har sett massor av författare som köper extra snygga anteckningsböcker där de skriver ner idéer, tankar och små textstycken.

    Liked by 1 person

    1. Ska försöka att suga åt mig lite av din entusiasm! 🙂 Fast nu när jag är igång börjar jag faktiskt gilla det, jag också. Än så länge är det mest av att skriva nytt för min del också. Sedan kommer rensa-fasen.

      Jadå, anteckningsböcker gillar jag, särskilt fina sådana! Men jag använder dem mest i uppstartsfasen, för idéutveckling och karaktärsskisser och så. Eller när det dyker upp idéer till kommande manus.

      Gilla

  3. Redigering och redigering, det är så roligt. Du har fått till en bra struktur vilket jag tror är nödvändigt. Intressant att du upplevde det som ett litet hot omskrivningsprocessen. Det gör jag med. Men jag tror i alla fall för mig så är det svårt att stryka helt. Imorgon börjar jag också med redigering från två testläsare. 🙂

    Om du vill förhandsboka min feelgoodroman kan du göra det på länken: https://anethebergendahl.wordpress.com/bestallningsformular/

    PS! Sätt upp mig på ett ex av din roman inkl signering. 🙂

    Liked by 1 person

    1. Stryka helt kommer jag garanterat att göra så småningom! Men jag inbillar mig att det kommer att kännas lite lättare när jag redan har gjort det mesta av ”nyskrivningen”. Ja, jag har ju sett att du har ordnat med förhandsbokning, förstår att det är motiverande! Och jag köper såklart gärna ett ex när den kommer ut.

      Själv vet jag dock inte något om huruvida manuset blir bok eller inte – roligt med pepp förstås, men jag har inte kommit lika långt som du. Jag tänker mer att jag har hittat något som jag tycker är väldigt, väldigt roligt. Och om det här manuset inte blir utgivet kanske det andra, tredje eller sjunde blir det – eller inget alls. 🙂

      Liked by 1 person

      1. Idag började jag med att redigera texten efter mina två testläsare. Igår var det meningen, men en ögoninflammation hindrade mig. Har faktiskt strukit flera meningar och lagt till andra. Men innan jag började så gjorde jag en kopia av mitt råmanusoriginal för att se hur mycket/hur lite som faktiskt blir ändrat tills boken är färdigmanglad.

        Men Sara om inte boken blir antagen på något förlag får du inte ge upp, utan ge ut den själv då som jag gör. Jag känner att jag inte har tid att vänta flera månader på att få ett ”Nej, tack” Idag är det många som är egenutgivare, faktiskt. Trevlig helg! 🙂

        Gilla

  4. ”tankfullt och med full kontroll på vad jag gör ordnar dem i en dramaturgiskt klockren ordning på ett stort ark” Jag dööör så roligt! Är en sån där post-itperson, och här är det mer panik, håret spretar åt alla håll (pga intensivt panik-kliande), och kaos. Verkligen kaos. Som min skrivkompis sa: Alltså med dom där lapparna blir kaoset åtminstone färgglatt”. Men utan lapparna skulle kaoset blir än värre för mig 🙂

    Liked by 1 person

    1. Haha, en post-itperson minsann! Det låter som att du är ungefär den jag vill vara, eller har nåt slags falsk föreställning om att jag är (tills jag väl börjar rafsa fram post-its och inser att jag inte har en aning om vad jag pysslar med). Färgglatt kaos, det låter ju ändå rätt fint!

      Gilla

Kommentera

