Ostrukturerad sommarlovslägesrapport

I tisdags jobbade jag min sista dag för terminen, så nu har jag alltså sommarledigt. Mycket trevligt! Vi rev igång sommarlovet ganska direkt. I torsdags åkte vi till Vimmerby för att gå på Astrid Lindgrens Värld i dagarna tre – och igår kväll kom vi hem. Idag har det mest handlat om att tvätta, packa upp och handla. Nu har vi några veckor hemma innan det är dags för en vecka på Sicilien. Några småutflykter blir det säkert, men förhoppningsvis också en del skrivande.

Barnböcker, alltså. Har jag varit inne på det förut? Jag minns inte. Hur som helst är det så kul – och tacksamt! – att läsa och analysera dramaturgi, karaktärer, mål och hinder i barnböcker. Och just Astrid Lindgren är jag ett stort fan av. Jag läste en kurs om hennes författarskap på universitetet under lärarutbildningen (den fanns som valbar kurs), och nu när jag får tillfälle att läsa högt för barnen är det ju inte som att jag klagar. Pippi, Emil, Nils Karlsson Pyssling, Lotta, Bullerbyn, Madicken, Karlsson… och nu de senaste veckorna har vi läst Ronja Rövardotter för sexåringen.

Jahaja. Genomläsningen av manuset är för övrigt klar. Jag har en ny lista i punktform att jobba med. Vissa större punkter, andra mindre. (Det här känns väldigt bekant..?) Jag ska försöka att stå ut och vara tålmodig nog att inte bara hafsa ihop någonting, samtidigt som jag hyfsat snart vill ha ut det till testläsare igen. Sedan tror jag faktiskt att jag ska skissa vidare på ny synopsis, variera mig med att tänka helt nytt igen.

Annars har jag nöjet att få testläsa Kristinas manus, något jag också ska slutföra den närmaste tiden. En salig röra av ledighet, redigering och testläsning alltså.

Hoppas att ni andra har fått en härlig start på sommaren!

Kommentera

