Tisdagskväll i skrivarlyan

Jag började med det enkla (enkelt som i konkret och fyrkantigt): Uppdatera kapitelöversikten så att den stämmer. Samtidigt skriver jag in tankar om sådant som behöver förändras/förstärkas/strykas/förtydligas/tilläggas. I versaler (ja, det gäller att hitta det sätt som funkar för att hålla koll på sina anteckningar… färgade post-its var som sagt inte min grej. Men tydligen senast tillagda anteckningar i SKRIKANDE VERSALER).

Nu kör jag vidare… andra halvan av kapitelöversikten ska fixas. Bjuder också på ett bildbevis från min skrivarlya (notera hyllorna i hörnet, de är mina egna hyllor som inte övriga familjemedlemmar får inkräkta på med sina Halvan, Pettson, Alfons, Lasse-Maja, Molly Mus, Djuren på bondgården, Djurkompisar eller skumma serieromaner om länder man knappt visste fanns och historiska händelser man förmodligen borde ha koll på).

(Ja, alla barnen är bokmalar, till sin mors stora glädje. Fast de skumma serieromanerna står mannen för).

Den inte fullt så prydliga anslagstavlan väljer jag optimistiskt att betrakta som ett utvecklingsområde.

Lycka till i era skrivarlyor!

skrivarlyan

 

8 reaktioner på ”Tisdagskväll i skrivarlyan

  1. Men så fint du har det, älskar tapeten, och förundras över ordningen 😉 Känner även stum beundran över att du lyckas hålla borta andra från din hylla, jag hade den föresatsen i mitt pyttelilla kontor, men ändå nästlar det sig in diverse konstverk från dagis, utsorterade leksaker och märkligt nog även en påse med tvålflaskor i som ”någon” ställt in på golvet. Kvällen till ära bytte jag ut min vanliga skrivarlya mot manusbunt i knät i soffan 🙂
    Gillar tanken med kapitelöversikt, och har påbörjat sådana för mina nästa två projekt, skulle nog aldrig kommit på tanken om jag inte läst om det här hos dig!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Och ja, det är inte lätt att hålla andras grejer borta därifrån… det är ett ständigt plockande. Och det här är väl ca 2 av husets 127 kvadratmeter (du skulle se resterande 125, haha!).
      Visst är det bra med kapitelöversikt! Och jag imponeras av att du har TVÅ kommande projekt under planering!

      Gilla

  2. Men åh jag skulle bara vilja HA en skrivlya! Men nu börjar maken att mumla om ett skrivbord inne i gästrummet så kanske kan det bli någonting liknande för mig 🙂 Ett litet skrivbord – eller en sekretär så att man kan stänga och gömma undan datorn och alla papper – plus en anslagstavla eller tavla ovanför. Det tror jag på 🙂
    Härligt att höra att det går framåt för dig. Låter klokt att skriva ner alla förändringar/förbättringar som ska till. Där har jag verkligen hjälp av Scrivener, min hjärna gillar att jag kan skriva ner tankar direkt i en liten notering vid sidan om varje scen.

    Gilla

    1. Ja, mycket mer än så behövs inte! En egen liten plats i världen, liksom.

      Jag har blivit lite nyfiken på Scrivener.. även om jag är rätt nöjd med Word, så vet jag kanske inte vad jag missar. 🙂

      Kan meddela att jag närmar mig slutet i en härlig romance nu! Återkoppling kommer så småningom.

      Gilla

    1. Tack! Det hjälper att ha nån slags yttre struktur när tankarna i huvudet är ett enda virrvarr. 🙂
      Excel har jag extremt dålig koll på, men jag tycker att Word har funkat än så länge.

      Gilla

Kommentera

