I med sista växeln!

spurta

Nu har jag såsat runt länge nog. Det känns som att jag alltid återkommer till det här med att jag behöver deadlines – ändå tycks jag aldrig riktigt lära mig… Enligt mitt senaste försök till planering skulle jag väl få ut den nya versionen till testläsare i juli. Idag är det den första juli. Och jag har insett att vad jag länge har målat upp som ett oöverstigligt berg av redigering, i själva verket borde gå att lösa på ganska kort tid – om jag lägger ner ordentligt med arbete, det vill säga. Att läsa om framstegen ni andra gör – inte minst ni som har manus ute hos förlag! – har gett mig den där lilla inspirationsknuffen som behövdes för att få ändan ur vagnen. Så nu har jag tajtat till tidsplanen lite:

8 juli: skicka till testläsare (är det någon som fortfarande är sugen, så hojta till! Jag vet att många har fullt upp med annat så här i sommartider, så bara om ni verkligen vill. Min kära mor har lovat att ställa upp – blir det fler så är det en fin bonus.) 🙂

22 juli: kommer hem från Italien – om testläsarkommentarer har hunnit ramla in så tar jag tag i dem då.

7 augusti: skicka in till förlag (denna punkt kan självklart komma att justeras om det visar sig att det behövs mer bearbetning än vad jag hinner med på två veckor).

Men först ska begåvade Kristina få sin respons!

 

8 reaktioner på ”I med sista växeln!

  1. Helt rätt! Alla är olika men de flesta personer behöver en tydlig deadline, annars riskerar en uppgift att bli liggandes till sista minuten. Jag skulle gärna testläsa men har så fullt upp med mitt eget manus att jag inte hinner 😦 Men kör hårt! Jag vet att du har ett bra manus, det kan bara bli bättre 🙂

    Liked by 1 person

    1. Förstår det! Helt ok, det känns som att det nästan är ännu viktigare att få fler ögon på texten under den första vändan. Nu handlar det mer om att se om det hänger ihop osv.

      Gilla

  2. Visst kan det vara svårt att få saker gjorda utan deadlines. Jag har en ny deadline för mitt eget manus, fast jag vågar inte riktigt uttala det eller ens tänka tanken… Ofta töjs gränserna och ofta av goda anledningar (tid/ork). Att ha ett mål att sträva mot är alltid bra. Det gillar jag med. 😊

    Liked by 1 person

    1. Ja, visst är det bra att kunna sätta nya deadlines? Jag håller med om att det kan bära emot att uttalat sätta en deadline, men det brukar trots allt – även om det ibland är svårt att hålla den – hjälpa en att komma framåt.
      Hoppas att din deadline blir en bra morot! 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

