Färgfläta klar!

Jag kände att jag stod och stampade lite med mitt synopsis. Skrev ner scener i någon sorts kronologisk ordning, men tyckte inte att jag fick någon styrsel på det. Så blev jag på mina skrivkollegers bloggar påmind om färgflätan jag jobbade med inför mitt förra manus, och plötsligt lossnade det.

Två trådar hade jag, förhoppningsvis tillräckligt starka, och jag färgade den ena röd och den andra grön. I manus nr ett hade jag tre trådar, men båda de här känns fylligare, så jag tror att det kommer att funka. Så jag började fläta. Och tror ni inte att det gick ihop! Ett tag var jag rädd att det skulle bli en sådan där fläta när man upptäcker att en del blir alldeles för tunn och en annan på tok för tjock, med resultatet att allt ser skevt ut. Men nej, till min stora lättnad gick det ihop!

Så långt allt väl, alltså. Nästa steg blir att gräva mer i en av de viktiga bikaraktärerna – jag behöver hitta en del i hennes förflutna som påverkar hennes mål och motivation. Sedan ska jag pitcha min idé för maken, som får komma med synpunkter på det dramaturgiska innan jag fortsätter.

 

13 reaktioner på ”Färgfläta klar!

    1. Ja, eller hur? Det är sannerligen inte alltid man har det där flytet, så det gäller att vara glad när det händer. Make-pitchen gick mycket bra – faktiskt så bra att jag kommer att vilja stöka till den där flätan och göra om en del. 🙂

      Liked by 1 person

  1. Färgflätan är grym! Klart du ska använda den, det var ju du som öppnade mina ögon för den fantastiska metoden.
    Vad kul att maken är inblandad, min sambo funkar också som mitt bollplank när det gäller berättelsen, läser gör han däremot inte – annat än text-tv och saker som handlar om travhästar 😉

    Liked by 1 person

    1. Ja, flätan är faktiskt riktigt effektiv i all sin enkelhet! 🙂
      Kul att du också har ett bollplank på hemmaplan! Det är uppstartsfasen som min man är mest inblandad också. Han har läst snällt, men jag tror att han i all hemlighet hellre ser på nån TV-serie (eller kollar text-tv). 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

