It´s a date

Om det ska bli något gjort i den här skrivarstugan måste jag sätta upp ramar för skrivandet. Sätta upp delmål och deadlines, boka in, planera, sätta av tid. Det handlar inte om att jag inte tycker att skrivandet är roligt och därför undviker det om jag inte tvingar mig själv. Givetvis gör det inte det.

Men i ett livspussel (eller som någon benämnde det: livstetris) där den tid man själv råder över är begränsad, kan det ibland finnas annat som drar. Saker som kortsiktigt verkar mer lockande. Typ sitta i soffan och titta på serier eller liknande. Sådant som inte kräver så mycket av en trött hjärna. Men långsiktigt är det ju skrivandet jag vill pyssla med. Jag har ett manus i huvudet som jag vill få ner på papper (skärm), och det kommer inte att hamna där med mindre än att jag avsätter tid, sätter mig framför den där skärmen och hamrar in berättelsen, ord för ord.

Så. Nästa inplanerade skrivpass är fredag kväll och lördag kväll. Mannen jobbar kväll, så när barnen har somnat är det jag och mitt manus. Inte storstädning, inte omplantering av blommor, inte rensning av kläder. Bara manuset.

12 reaktioner på ”It´s a date

  1. Livstetris, det var ett bra uttryck. Ofta verkar mammorna sitta vid kontrollerna av detta tetris också.
    Att planera bort tv är en bra grej, av flera anledningar. Jag började för många år sedan tänka ”kommer jag att minnas detta i morgon? nej, då stänger jag av”. Nu har jag lärt mig att tv är aktivitet också, intryck som tröttar ut, så nu har det mesta av tv:n åkt i sopkorgen.
    Härligt med planerad skrivdejt! Man får ta tillvara tiden 🙂

    Liked by 2 people

    1. ”Kommer jag minnas detta i morgon? Nej, då stänger jag av” – det var en bra tv-regel! Jag märkte annars att jag efter min skilsmässa för tre år sedan nästan helt slutade titta på tv. Tror jag använde det som en verklighetsflykt de sista åren i det äktenskapet faktiskt. Nu när jag tittar på tv ser jag till att det är saker som ger mig något, som igår med researchen… Vilket ofta leder till att jag inte alls tittar på tv utan snarare använder streamingtjänster eller spelar in enstaka program från tv.

      Liked by 2 people

      1. Visst är det bra, det där att höra aktiva val när man streamar? Det blir liksom inte det där att man råkar se något bara för att tv:m ändå var på..
        Låter för övrigt bra att nästan helt ha slutat med tv – det kan vara en riktig tidstjuv!

        Liked by 1 person

      2. Jag känner igen att tv kan vara en verklighetsflykt, att fylla hjärnan med annat kan vara skönt ibland.
        Streamingtjänsterna är bra, jag försöker också vara mer selektiv, ser nästan allt inspelat … även om detta med ”inspelning” enligt vissa yngre är sååå 2005 😉

        Liked by 1 person

    2. Smart tumregel! Det ska jag tänka på. Och sant, tv-tittande är en aktivitet med många intryck – på gott och ont. Det kan både trötta ut och ge inspiration, så det gäller att vara lite selektiv och inte svälja allt. Där är streamingtjänsterna en bra grej, tycker jag. Nästan allt jag ser är sådant som jag aktivt väljer och själv trycker igång.

      Liked by 1 person

      1. Att vara selektiv är ett måste, så sant. Streamingtjänsterna gillar jag också, vi har några månader kvar till vi får bredband, så då blir den biten lite enklare.
        Som inspiration fungerar tv riktigt bra ibland, historien jag skrivit ett första synopsisutkast till i veckan ploppade exempelvis upp när jag såg en dokumentär. Det gäller att plocka russinen ur kakan, även om jag är svag för ett och annat (alla!) avsnitt av Vanderpump rules också 😉

        Gilla

    1. Ja, jag hoppas att det blir så mysigt som det låter! 😊
      Här sommar barnen senast åtta sedan skola och förskola drog igång efter sommaren, så jag siktar på att hålla mig vaken någon timme iaf. 😅

      Gilla

  2. Ska också planera in skrivtid i helgen, bra idé! Vet inte varför jag inte gjort så innan egentligen. Jag tror jag kanske har en lätt aversion mot att boka in mig på saker? Fast det kanske bara gäller såna där lite krävande grejer, typ träning och att skriva… Loppisbesök lyckas jag ju planera in utan medföljande ångest t.ex. 😉 Jag har satt mannen på att tapetsera en vägg i helgen, så då lägger jag ett skrivpass!

    Liked by 1 person

    1. Jag förstår känslan! Det är ju svårt att vara kreativ om man känner att det sker under tvång. 😄 Men jag ser det mer som att jag har bokat in tid med en vän jag gärna vill umgås med (eller flera i det här fallet – mina karaktärer!), och då känns det mest som en positiv grej.
      Hoppas att du får till ditt skrivpass! Perfekt att boka in när ens sällskap ändå har annat för sig. 🙂
      Ps. Älskar loppis!

      Liked by 1 person

Kommentera

