Bromsklossar i råmanusfasen

Den här väntade lägligt nog på mig idag. Ungefär vad jag orkar med ikväll. Ser särskilt fram emot avsnittet om drivkrafter! 

Annars går det framåt i sakta mak. Lite väl sakta, rentav. Men onsdag kväll och torsdag kväll ska jag skriva i alla fall, då ska jag försöka gasa på lite. Annars har jag börjat stöta på partier i manuset som stoppar upp skrivandet lite. Partier av typen ”hur reagerar hon på detta?”, ”varför har hon inte sagt något innan? Bygg ut hennes bakgrund!” och ”VAD HÄNDER NU?”. Jag får helt enkelt börja ge mig själv läxa mellan skrivpassen. (Till nästa skrivpass, lös mysteriet om uppväxten/fatta ett beslut om vad NN gör efter att detta hänt). 

Nej, nu ska jag fixa en kopp te och ägna mig åt tidningen. Hoppas att ni har en fin kväll!

11 reaktioner på ”Bromsklossar i råmanusfasen

  1. De där partierna kommer oundvikligen upplever jag. Har börjat använda kommentarsfunktionen för att markera ”här behöver jag hitta på xxxx” och så kan jag fortsätta skriva på och återkomma till dessa partier, som alla heter HÄÄÄR! för att jag ska hitta dem, haha. Kanske inte världens bästa tips, men dock ändå ett tips.
    Vad mysigt med te och tidning! Hoppas du fick en skön kväll 🙂

    Liked by 1 person

  2. Jag gör som Marie, använder kommentarsfunktionen om jag inte vill stanna och lösa problemet med en gång. Ibland kör jag ett helt pass när jag bara löser problemen i kommentarerna, brukar vara lite mindre stressande så tycker jag, då känns det inte som om det stör skrivflowet.
    Hoppas att kvällen blev skön 🙂 hur är tidningen Skriva nu för tiden? Slutade prenumerera för flera år sedan, men har hört att den tagit sig betydligt sedan dess!

    Liked by 1 person

    1. Spara det till ett problemlösningspass, det låter som ett bättre sätt att hantera det på! 😊
      Jag gillar Skriva! Det är inte alltid det är massor av nytt, men jag tycker att det finns mycket som är inspirerande och tankeväckande. En del påminnelser och aha-upplevelser, och ofta intressanta reportage och författarintervjuer.
      Drivkraft-guiden i det här numret var matnyttigt, tycker jag. Mina nya karaktärer har redan växt lite. 😁

      Gilla

  3. Såg att Marie använder kommentarsfunktionen och det är ju smart. Jag som brukar ha ett extra dokument uppe annars kan tänka mig att prova det med. 😊
    Ännu inte ens kikat på Skriva. Får bli till helgen om jag inte fastnar i en ny bok tills dess. 😉

    Liked by 1 person

  4. Ah även mellan skrivpassen jobbar hjärnan, en författare vilar aldrig. Själv jobbar jag bäst i duschen 🙂 Men om det blir för stora frågor kanske det är bäst att ta ett skrivpass och lösa det. Sådan frågor i stil med Vad står det egentligen för citat på hennes tröja? Vad heter hennes bror? kan man ju lösa lite snabbare. Prenumererar inte själv på tidningen Skriva men…. nu när jag tänker på det så tror jag att maken har Readly, kanske finns den där? (1 minut senare: Jo den fanns där! Hurra! :D)

    Liked by 1 person

  5. Läxor mellan skrivpassen är jättebra! Mina bästa idee’r kommer ofta när jag gör något helt annat och de allra bästa om jag även gett mig gott om tid att tänka på mitt manus utanför skrivskrubben. Då flödar det nästan alltid bättre när man väl sätter sig där också😊

    Liked by 1 person

    1. Låter bra, det får bli att testa det här med läxor i veckan som kommer. För att vara lärare ger jag läxor väldigt sällan, men om det ska till för att få fart på skrivprocessen, så… 🙂

      Gilla

Kommentera

